
טיפול במתבגרים
גיל ההתבגרות טומן בתוכו מאפיינים ייחודיים בפן הנפשי, הקוגנטיבי והפיזיולוגי. תקופה זו, הנפרשת על פני מספר שנים, מלאה בשינויים ואתגרים עמם בנות ובני הנוער מתמודדים. בתקופה זו, המתבגרים מתמודדים עם חיפוש וגיבוש הזהות, שינויים פיזיולוגיים, רגשות עוצמתיים ולחצים חברתיים ולימודיים. קבוצת השווים החברתית הופכת להיות מרכזית ודומיננטית ומתרחש תהליך הדרגתי של נפרדות ועצמאות.
בקליניקה אני מטפלת במתבגרים שפונים לטיפול מסיבות שונות אשר גורמות להן למצוקה או קושי או מתוך רצון לשינוי והתפתחות. טיפול במתבגרים מצריך ניסיון והיכרות לא רק עם המאפייניים הייחודיים של קבוצת הגיל אלא גם יכולת מקצועית לשלב ברגישות עבודה טיפולית עם ההורים ובמידת הצורך גם ייעוץ וקשר עם גורמים נוספים במסגרת החינוכית. בטיפול במתבגרים חשוב לי לבנות קשר מכבד ומבוסס אמון ולייצר עבורם מרחב בטוח שבו בני הנוער מרגישים שהם יכולים להתבטא בחופשיות, להבין ולעבד את התחושות שלהם ולגבש מטרות לתהליך הטיפול. אני עוזרת להם להבין את הרגשות שלהם, לפתח כלים להתמודדות עם אתגרים ולויסות רגשי וחיזוק הביטחון העצמי שלהם.
מתי כדאי לפנות לטיפול?
הפנייה לטיפול יכולה להיות על רקע סיבות שונות ומגוונות. היום יש מודעות ושכיחות גבוהה לטיפול פסיכולוגי בקרב בני הנוער ויש מצבים בהם הנער או הנערה יבקשו בעצמם לפנות לטיפול. עם זאת, פעמים רבות הטיפול יכול להיות מלווה גם באמביוולנטיות או התנגדות מסוימת, אשר גם להם יש מקום וחשיבות כחלק מההתפתחות המצופה בשלב זה של הגיל.
מתבגרים המעוניינים בכך, יכולים להיעזר בטיפול בקליניקה במצבים הבאים:
קושי רגשי: שינויים חדים במצב הרוח, רגזנות, התפרצויות כעס, דכדוך או דיכאון וחרדה.
תחושת מסוגלות או ערך עצמי נמוך, קושי להתמודד עם תסכול או פרפקציוניזם.
מצבים בהם יש שינוי התנהגותי: שינויים בהרגלי השינה או האכילה, הימנעות מהגעה לבית הספר (נשירה סמויה או גלויה) , שימוש בחומרים והתנהגויות סיכון, התבטאויות אובדניות או פגיעה עצמית. הימנעות מפעילויות שבעבר הסבו הנאה ועניין.
קשיים חברתיים וקושי ביצירת קשרים, הימנעות מקשרים, ריצוי חברתי, התנהגות אלימה בקשרים.
פנייה לטיפול בעקבות נסיבות חיצוניות: התמודדות עם שינויים משפחתיים, מעברים, גירושים, אובדן.
פנייה לטיפול בעקבות אירוע טראומתי ( אירוע שנחווה כמאיים מבחינה פיזית או נפשית).
התמודדות עם הפרעת קשב וריכוז או קשיים לימודיים, חרדת בחינות.
חשוב! הצורך בטיפול נקבע בראש ובראשונה על פי התחושה הסובייקטיבית והרצון לקבל עזרה של הנער.ה. במידה בה ההורה מתרשם מקושי או מצוקה אולם הנער.ה לא מעוניין לפנות לטיפול מומלץ להתחיל את התהליך באמצעות טיפול ממוקד בהורות.
אופן הטיפול
במרבית המקרים, המפגש הראשון יתקיים עם ההורה/הורים בלבד. מפגש זה נועד להיכרות וקבלת מידע חשוב אודות הנער.ה. לאחר מכן יתקיימו המפגשים עם הנער.ה. מפגשים אלה מתקיימים ביום ושעה קבועה. במקביל, אני פוגשת אתכם, ההורים, על פי תדירות הנקבעת בינינו, בהתאם לתוכנית הטיפול. אני מדגישה כי המתבגרים יכולים לשתף באופן פרטי (להוציא מצבי סיכון בהם נדרש יידוע) ולבחור את המידע שירצו לשתף גם את ההורים או אף לקיים מפגש משותף.
לעיתים הטיפול ישלב לצד החלק השיחתי גם טיפול במשחק או באמצעים אחרים אשר נועדו לאפשר ביטוי חופשי ושילוב אמצעים שאינם מילוליים. הטיפול אינטגרטיבי ומשלב גישות שונות על פי הצורך: החל מגישות דינאמיות, טיפול קוגנטיבי התנהגותי, סכמה תרפיה, גישות ממוקדות רגש וחוויה וEMDR.